۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
مردان و پایتخت ۶ بیکار ، بی عرضه ، پرخاشگر ، پرادعا چرا هیچکس خودش را شبیه شخصیتهای پایتخت نمی داند

مردان و پایتخت ۶  بیکار ، بی عرضه ، پرخاشگر ، پرادعا چرا هیچکس خودش را شبیه شخصیتهای پایتخت نمی داند

طَنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود. هنر طنزپردازی، کشف و بیان هنرمندانه و زیبایی‌شناختی عدم تناسب در این «متناسبات» است.
طنز هنری مکتوب است و اجرای آن در دیگر گونه‌های نمایشی به‌طور نمونه تئاتر، سینما یا تلویزیون، کمدی نامیده می‌شود.

اما هجو به قصد مسخره کردن، ریشخند یا تخریب شخصیت کسی نگاشته می‌شود. هجو قصد اصلاح ندارد و هدف اصلی اش نابودی شخصیت طرف مقابلش می‌باشد. اما در طنز معمولاً مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعی مطرح است. طنز با بیان ظریف مشکلات و کاستی‌ها، با زبانی شیرین سعی در اصلاح آن‌ها دارد. کمدی اما نوعی بیان مطایبه‌آمیز به صورت تصویری است. (سینما، تئاتر…) در واقع کمدی می‌تواند از همه شاخه‌های شوخ‌طبعی و مطایبه (طنز، هجو و هزل) استفاده کند.

اما مردان این سریال اسیر کلیشه از چه جنسی هستند؟ اگر اینها نماد مازندران هستند چرا کسی نمی پذیرد که شبیه آنها هست و همه ادرس کسان دیگر را می دهند؟
نقی معمولی بعنوان نقش اول این سریال نماد کدام مرد مازنی است؟
او در ۶ سری از این سریال نه شغل مشخصی داشت و نه محل سکونت ثابتی دارد و در عین حال بسیار حسود جوگیر ، مدعی و پرخاشگر و ریاکار است و در تمام لحظات بحرانی از هما می پرسد چکار کنیم و به او می گوید تو باسواد و فهمیده ماهستی پس بگو چکار کنیم؟

ارسطو که شاید تنها آدم موفق این جمع بود هم در این دوره به یک آدم کلاهبردار ، قاچاقچی و بسیار بی معرفت تبدیل شده که براحتی با سرنوشت نقی نیز بازی می کند.

بهتاش هم نماد جوانی سرکش، منحرف ، بی ادب و گستاخ است که هیچ حرمتی نمی شناسد و از هر فرصتی برای تیغ زنی مالی استفاده می کند.

رحمت هم که یک آدم ورشکسته ، جلف و سبک سر است که هیچوقت جدی گرفته نمی شود.
تقی برادر نقی هم که فردی بیکار و معتاد است که توسط همسرش به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و حتی بهروز برادر کوچک بهتاش نیز یک کودک خشن ، وقیح و بی ادب است که در هر بحثی وارد می شود و ب احتی به بزرگتر بی احترامی کند.

اما جالبتر اینکه در این سریال حتی یک ریش سفید و بزرگتر عاقل نیز وجود ندارد و همه افرادی عامی و شیرین عقل نمایش داده می شوند که اتفاقا در محافل به تصویر کشیده شده زیر سایه نقی هستند.

حال چند سوال اینجا وجود دارد نقی شبیه کدامیک از قهرمانان ورزشی مازندران است ؟

چرا هیچکدام از موافقین پایتخت اعتقاد ندارند که شبیه شخصیتهای این سریال هستند؟

در کجای مازندران در مراسم ولیمه حاجی ساز و اواز و ...وجود دارد؟

اصلا چه مشکلی از واقعیت جامعه در این سریال به نمایش درآمد؟

کدام بزرگ فرهنگ و ادب مازندران و یا بزرگان سینما این سریال را تایید کردند؟


در استانی که در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد اینچنین مردمانی نمی توانند نماد آن باشند ولی درامدهای میلیاردی تیم پایتخت و صدا و سیما از ساخت این مجموعه موجب شده است که نه تنها از خط قرمزهای تلویزیون بلکه از اخلاق و فرهنگ نیز عبور کنند تا صدا و سیما ثابت کند همیشه یک با یک برابر نیست.

#احسانمحمدیپور