۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۱
پایتخت ۶ و جایگاه زنان

پایتخت ۶ و جایگاه زنان

خوب بد جلف.....

❗دقیقا به چه چیزی می خندیم....

هر روز که از پخش سریال #پایتخت۶ می گذرد به تعداد منتقدین آن نیز اضافه می شود و غالب افراد کارشناس و صاحب تفکر هم لب به انتقادات تند و تیز از  این سریال گشودند.

در روزهایی که مشکلات اقتصادی و ویروس کرونا دست به دست هم دادند تا مردم ایران روزهای سختی را  تجربه کنند ، عده ای به قصد گیشه و درامدزایی و به بهانه #خنداندن مردم  #فرهنگ و #هویت مردمانی بزرگ ، اصیل و ریشه دار را بازیچه این #کاسبیکثیف خود قرار دادند و با حمایت #رسانهمیلی از بسیاری از خط قرمزها نیز عبور کردند چون هر دو طرف در حال یک #کاسبی_کثیف هستند.

زنان در شمال ایران در دوران قدیم هم چون مردان به کار و کوشش و تمرین جنگ می پرداختند و دوش به دوش آنان بیشترین مسئولیت را به عهده می گرفتند،  چنان که تاریخ و جغرافیا نویس دوران باستان از زنان شمال ایران با خصوصیاتی هم چون مردان یاد کرده اند.

 #همایسعادت بعنوان عاقل ترین و شاید تنها عاقل این سریال است که همسر یک فرد مازندرانی که نماد واقعی یک شوهر بی عرضه ، عصبانی ، بیسواد و دور از شئونات اجتماعی به نام #نقیمعمولی است.


همای سعادت با لهجه فارسی تهرانی  صحبت می کند و با اسم خاص خود تحصیلکرده نیز هست ، هم عضو شورای شهر شده و هم به خوبی انگلیسی صحبت می کند و از همه جالت تر اینکه در صدا و سیمای مازندران نیز #گوینده_اخبار است.
حتی انتخاب اسم او در مقابل اسم همسرش نیز قصد دارد به مخاطب یک تفاوت بزرگ فرهنگی و موقعیتی را القا می کند.بطوریکه وقتی رفتارهاز این دو نفر را کنار هم می بینیم یه شکاف فرهنگی عظیم را لمس می کنیم.

هما در این سریال همه مشخصات یک آدم خوب و مدیر را دارد و اساسا تنها فرد #خوب بی اشتباه و بدون نقص این جمع همیشه درگیر و عصبانی است.

 #فهیمهمعمولی خواهر نقی معمولی که در هر قسمت بسیار در تلاش است تا آن #لهجهساختگی را غلیظ تر بیان کند نیز به مانند برادرش یک فرد بسیار عادی و معمولی است و اساسا جز خاله زنکی و رفتارهای عامیانه سطح پایین خصلت دیگری ندارد.

حتی سادگی ها و نجابت زنانه سری های قبل را ندارد و بسیار تلاش می کند با پوشش و ارایش و شغل آرایشگری خودنمایی کند و علنا در جمع خانواده خود برای ازدواج با یک فرد ورشکست شده و جلفی مثل رحمت ابراز تمایل بسیار می کند بطوریکه از یک شخصیت ساده به یک شخصیت #جلف در این سریال تبدیل شده است.

#خدیجه نیز بعنوان یک #گیلانی که همسر #تقی برادر نقی که او نیز فردی #معتاد و #بیکار است بوده و با خشونت بسیار همسر خود را مورد ضرب و شتم قرار داده طوریکه همسرش به خانه برادرش پناه می برد.
و اساسا یک زن بد، عصبی ، پرخاشگر و اهل درگیری است.

 #سارا و #نیکا که اصلا قابل تحلیل نیستند و دو بازیگر ضعیف و سرگردان در این سریال هستند که بهیچ وجه نمی توانند نماد هیچ تفکر یا سبکی از زندگی دختران نوجوان امروزی باشند و باید آنها را به حساب همان #تفکرگیشهای تیم پایتخت^ گذاشت که مشخص نیست با چه منطقی از این دوقلوها در این سریال استفاده کرده است.


یک نگاه ساده به این کارکترها نشان می دهد که بغیر از همای سعادت که هم اسم خاص دارد و هم کارهای خاص انجام می دهد سایر زنان حاضر در سریال که لهجه شمالی دارند کاملا زنانی عامی هستند که نه تنها همسرانی بی عرضه دارند بلکه خود نیز افرادی بی تدبیر و احساسی و پرخاشگر هستند.

حال سوال اینجاست؛ که چرا هیچکدام از این زنان با لهجه شمالی نمی توانند پیشرفت اجتماعی داشته باشند؟
چرا همای سعادت تمامی مشاغل با وجهه اجتماعی بالا را تصاحب می کند؟
واقعا چرا این سریال در تلاش است تا مازندرانی ها و حتی شمالی ها را به طور کامل افرادی با شخصیتی معمولی و رفتارهای غیر معمولی نشان دهد؟
دقت کنیم که دقیقا داریم به چی می خندیم....؟؟!!
#احسانمحمدیپور