۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۳
اختصاصی خزر24: بدون تامین اعتبار بازسازی کمربندی ها و زیرگذرها امکان پذیر نیست

مسعود رامی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان آمل در گفتگو با سردبیر خز24 گفت: مشکل ما در تامین اعتبار است و با توجه به اینکه بودجه هاکاملاپرداخت نمیشود بازسازی ها بصورت مرحله به مرحله صورت میگیرد. در تلاشیم که در سال آتی زیرگذر ها را بازسازی کنیم

اختصاصی خزر24: بدون تامین اعتبار بازسازی کمربندی ها و زیرگذرها امکان پذیر نیست

متن خبر: آمل شهری پر از کمربندی های ارتباطی که باعث شده تا مردم این شهر ترافیک کمتری نسبت به بقیه شهرهای مشابه داشته باشند اما چندسالی است که کیفیت پایین این جاده ها باعث شده تا مردم از این موضوع دلخور باشن و تصادفات بیشتری نسبت به گذشته در این مکان ها رخ دهد.

از تپه چاله های فراوان گرفته تا زیرگذرهایی که هیچ بویی از استانداردهای جاده سازی نبرده اند، اشاره خاص ما به دو کمربندی هزارسنگر به محمودآباد و هزارسنگر به میدان علویان می باشد که تردد قابل توجه ای نیز در این جاده ها صورت میگیرد و بیشتر این مسیر ها فاقد تابلوهای هشدار دهنده و راهنما نیز هستند.

وجود روستاهای مختلف، شهرک ها، مسکن مهر، تالارهای عروسی و ... باعث شده تا مردم بیش از پیش از زیرگذرهای این دو کمربندی استفاده کنند اما با عدم وجود تابلوهای راهنما و شانه های خاکی خطرناک این امر برای راننده بسیار دلهره آور و ترسناک است. اما واقعا متصدی انجام این کار کیست؟ برای پیگیری این مشکل به اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل رفتیم اداره ای که نزدیکی کمربندی هزارسنگر به محمودآباد قراردارد و در سکوت کامل رسانه ای به فعالیت خود مشغول است.

مسعود رامی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان آمل درباره مشکلات زیر ساختی بیان کرد: براساس قوانینی که در دستور عمل آمده باید بین 5 الی 10 درصد از هزینه ریالی تمام شده احداث کمربندی برای نگهداری از آن در طی سال در نظر گرفته شود و صرف روکش آسفالت، تابلوها و هشداردهنده ها، زیرگذر، روگذرو... گردد که متاسفانه همچین منابع اعتباری وجود ندارد و ما در حوزه منابع اعتباری در مضیقه هستیم.

بر همین اساس برخی از مشکلات با منابع دیگری تامین میشود اما مشکلاتی مانند روکش آسفالت، بازسازی و راه های دسترسی به زیرگذرها تا منابع مالی آن تامین نشود امکان پذیر نیست.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره آبگیر بودن زیرگذرها نیز گفت: زیر گذر ها باید در زمان تاسیس، تاسیسات مورد نظر در آنها شکل میگرفت و آب هایی که وارد این زیر گذر میشود زهکشی شود اما همینطور که می دانید این کمربندی ها بیش از چهل سال قدمت دارند و حتی اگر در آن زمان هم این اتفاق افتاده دیگه چیزی از آن باقی نمانده است. وی افزود: ضرورت وجود تاسیسات در زیر گذر ها وجود دارد اما خب این امر نیاز به تامین منابع اعتباری دارد. 

مسعود رامی با بیان اینکه در کمیته برنامه ریزی سال جاری حتما این موضوع رو به عنوان پیشنهادات ارائه خواهیم کرد گفت: امیدوارم بخشی از این مشکلات در سال جاری با تامین بودجه برطرف شود اما اینکه توقع داشته باشیم تمامی این مشکلات برطرف شود با توجه به منابع مالی امکان پذیر نیست.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره فعالیت های روزمره این اداره نیز توضیح داد و گفت: فعالیت هایی مانند علف تراشی و پاک سازی شونه های خاکی و جمع آوری زباله های ساختمانی اطراف کمربندی در حال انجام است اما با توجه به اینکه مساحت کار زیاد است کمی زمان میبرد.

مسعود رامی درباره زمان تخصیص اعتبار نیز گفت: در نیمه اول سال پیشنهادات و نیازهای خود را اعلام می کنیم و بعد از تصمیم گیری در استان و مشخص شدن اولویت ها، در پایان نیمه اول یا در اوایل نیمه دوم بودجه مورد نظر تخصیص میگردد. همچنین در جواب به این سوال که چرا در این دو کمربندی دوربین کنترل سرعت وجود ندارد توضیح داد: در این زمینه هم هر ساله بودجه ای تعریف می شود، ما مکان هایی پیشنهادی خود را ارسال می کنیم و در صورت تایید کشور منابع مالی تامین می شود و در آن مکان دوربین نصب می گردد البته در سال گذشته دوربین هایی جهت کنترل ترافیک نصب شده و نیاز هم بوده.

در پایان گفتگو رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: مشکلات مالی در حال حاضر در تامین بودجه ها وجود دارد اما با این حساب هزینه هایی که انجام شده بیش از بودجه تعریف شده است و بسیاری از کارفرمایان از ما طلب دارند و بیشتر از هزینه پرداختی کار انجام داده ایم.

اینطور که معلوم است مشکل بودجه که گیربان گیر تمامی ادارات است در این اداره نیز وجود دارد و برای برطرف شدن مشکلات راه نیز باید منتظر بودجه ماند و هیچ راهی جز صبر وجود ندارد امیدواریم حداقل مشکلاتی مثل آسفالت و بازسازی زیر گذر ها که مردم زیادی نیز درگیر آن هستند زودتر انجام شود.

امیررضا باقری / سردبیر پایگاه خبری تحلیلی خزر24