۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۴
استان باران اما با چالش کم ابی

استان باران اما با چالش کم ابی

علی قاسمی در گفتگویی با اشاره به موضوع آب و چالش های آن در برخی از استان های کشور گفت :مازندران در مقایسه با سایر استان ها به نسبت از استان های پر باران به حساب می اید،اما همین استان بعضا با چالش های ابی روبرو است.
در مازندران حداکثر بارندگی در پاییز و حداقل آن در بهار اتفاق می افتد .
علت این چالش و مشکل به نبود ساختار مدیریت منابع آب و استفاده نادرست از منابع آبی و عدم رعایت الگوی مصرف و الگوی کشت که عموما چالش های انسان محور هستند باز می گردد.
هر چند در سال های اخیر شاهد کاهش نزولات جوی در مازندران تا نزدیک به ۷۵۰ میلیمتر هستیم.
قاسمی در این گفتگو تصریح کرد:میزان مصرف آب در کشور بالاتر از حجم معتبر است
کشور ما متاسفانه بیش از ۸۷ درصد منابع آبی را مصرف می کند.در واقع با این مصرف از مرز های بحران عبور کردیم.بر اساس تاکید اسناد بالادستی اصلاح الگوی مصرف اب و کشت باید در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود ،که خود این امر نیاز به فرهنگ‌سازی و اگاهی بخشی و متقاعد کردن جامعه هدف دارد.ما در مازندران همچنین هدر رفت آبی زیاد داریم.در واقع خروجی به ورودی آب در این استان زیاد است.این نسبت باید اصلاح و ترمیم شود.میزان جمع اوری آب های سطحی در مازندران کمتر از ۲۰ درصد است که این امر آسیب زننده است.
بهسازی و مرمت اب بندان ها،هدایت آب های آبیاری اراضی کشاورزی به سمت سامانه کم فشار ،تسطیح و یکپارچه سازی اراضی و اصلاح ساختار مدیریت منابع آب و رعایت الگوی مصرف و کشت از جمله راهکار ها در برون رفت از این چالش های ابی در مازندران که استان باران است نام برد.
تحولات خوزستان اهمیت دست یابی به نظام جامع عرضه آبی و مهار آب های سطحی را دوچندان کرده است.غفلت از این امر در اینده هزینه های سنگینی را متوجه امنیت غذایی کرده و تبعاتی نیز به دنبال خواهد داشت.