۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
تقویت #شورایاری_ها در آمل ....

رسالت مهمی که #شورایشهرآمل نباید فراموش کند...

تقویت #شورایاری_ها در آمل ....

تقویت #شورایاری_ها در آمل ....شورایاری‌ها نهادهایی #محلی هستند که در دهه ۱۳۸۰ در ایران پدید آمدند.

وظیفهٔ این نهادهای انجام برخی امور از قبیل #پیگیری مطالبات مردمی، امور #خیریه، حل #مشکلات شهری و... برای کمک به شوراهای محل در شهرهای ایران است.

از مطرح ترین شورایاران ایران، می‌توان به #صمد_ضرغامی، شورایار و نیکوکار محله جوادیه تهران اشاره کرد که حائز بالاترین رای در کل کشور بود که پس از فوت وی در سال 90، در شورای شهر تهران مقرر شد خیابانی به نام او نامگذاری شود.

#شرح _وظایف

۱- اعضاء شورایاری می‌بایست از قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر  مطلع باشند تا مطالبات را با توجه به قوانین منتقل نمایند

۲- شناخت وضع موجود:
شورایاری‌های می‌بایست #بانک_اطلاعات محله را تشکیل بدهند و امکانات را شناسایی نمایند – جمعیت #ساکن منطقه را بشناسند که چه #توانمندی‌ها و چه #مشکلاتی دارند.

۳- فرهنگ‌سازی:
فرهنگ‌سازی #مشارکت را توسعه می‌دهد، هزینه‌ها را کم می‌کند و از مشکلات اجرایی پروژه‌ها می‌کاهد و پروژه‌ها اثر گذار می‌شوند.

۴- تعامل محله‌ها:
نقاط #مشکل ساز محله – اعتیاد – نیازمندان و فرصتها و تهدیدها شناسایی و با استفاده از فرصتها تهدیدها کم اثر و رفع شوند – بین محلات نیز تعامل باشد.

آمل شهری است که شهرنشینی و بافت شهری در آن حال و هوای متفاوتی با دیگر شهرهای مازندران دارد.

از #طوایف اصیل و ریشه دار شهری گرفته تا تاریخ و فرهنگ کهن شهر، کار مدیریت شهری را متمایز و متفاوت تر از همه جا می کند.

غالب منطق این شهر دارای هویت و اصالت خاص خود است که بسیار برای مردم با اهمیت است.
انبوه بحران های محلی و منطقه ای با توجه به گستردگی و پراکندگی شهرنشینی در آمل و خصوصا افزایش تعداد #شهرک های غیر استاندارد که بافتی ناهمگن دارند موجب شده است که از پتانسیل مردمی استفاده بیشتری شود و بدون شک #شورایاری یکی از این روش هاست.

هر چند نگاههای پوپولیستی و انتخاباتی موجب شده #شورایاری هیچگاه به جایگاه واقعی خود در شهر نرسند و عملا استفاده ای از آنها نشود ولی باید هر چه سریع تر زمینه فعالیت آن را رقم زد.

قطعا با توجه به تعیین مناطق ۲۲ گانه شهری برای شورایاری ها نیاز است هر ۹ عضو شورای شهر با تقسیم وظایف و حضور مشترک در مناطق مختلف به ساماندهی شورایاری ها بپردازند تا هر بهتر از توان و اراده نیروهای مردمی استفاده شود.

بدون شک این روش بار بزرگی را از دوش شهرداری و شورای شهر برمی دارد و با مشارکت مستقیم مردم در مدیریت شهری گامی بزرگ به سوی #توسعهپایدارشهری در آمل بر خواهیم داشت.

احسان محمدی پور

#خزر۲۴ 
@khazar24