۰۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خاکریزی به طول ۲۱ کیلومتر در اهواز در حال احداث است/ ۹ هزار طرح اشتغالزایی برای

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده برگزار شد.

خاکریزی به طول ۲۱ کیلومتر در اهواز در حال احداث است/ ۹ هزار طرح اشتغالزایی برای

آخرین وضعیت مناطق سیل زده امشب ۲۱ فروردین ماه با حضور سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در ابتدا با اشاره به اینکه وضعیت خروجی و ورودی سدهای اهواز مدام بررسی می‌شود به طوری که اقدامات احتیاطی لحاظ می‌شود گفت: ۲۴۰ روستا و منطقه تا امروز در اهواز تخلیه شدند و اکنون هم به منظور رعایت احتیاط دستور تخلیه چند منطقه نیز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه خاکریزی به طول ۲۱ کیلومتر توسط نیروهای مسلح ، مردم و دستگاه‌های امدادی در حال احداث است افزود: دستگاه‌های امدادی با تمام توان پای کار آمدند و استان‌های معین نیز همچون استان تهران، اصفهان و البرز در آنجا در حال فعالیت هستند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هر اقدامی به دلیل احتیاط و مراقبت‌های لازم انجام می‌شود خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می‌کنیم تا نهایت همکاری را داشته باشند؛ لذا اگر دستور تخلیه داده می شود سریع باید اجرا شود، در برخی از مناطق اعلام آماده باش برای تخلیه صادر شده است اما فعلاً مردم مستقر هستند و به محض اینکه اعلام شد، تخلیه صورت می‌گیرد و لذا مدت زمان تخلیه طولانی نیست.

سعیدی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات در استان گلستان نیز حل شده است افزود: در شهر آق قلا بیش از ۷۰ درصد آب گرفتگی برطرف شده و لذا ۳۰ درصد باقی مانده است و آن هم به دلیل رودخانه است که امکان تخلیه را به وجود نمی‌آورد.

وی با اشاره به اینکه کانال انحراف سیلاب رو به اتمام است خاطر نشان کرد: این کانال ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد لذا تمام شبکه‎‌های آب آشامیدنی، برق و گاز در این استان برقرار است اما تعدادی ترانس در آق قلا قطع شده و آن هم به دلیل احتیاط است، به دلیل احتیاط مدارس تا بیست و چهارم تعطیل است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در گمیشان تمام آبگرفتگی‌ها برطرف شده و تنها ۳،۴ درصد باقی مانده است ادامه داد: تمام مشکلات مربوط به آب آشامیدنی، برق و گاز گمیشان نیز برطرف شده است.

وی با بیان اینکه اگر تأکیدی بر تخلیه داریم به دلیل حفظ جان انسان‌هاست گفت: به محض اعلام مبنی بر تخلیه منطقه باید مردم همکاری لازم را داشته باشد لذا در استان لرستان تهدیدی از نظر سیلاب نداریم و آب کاملاً فروکش کرده است.

سعیدی با اشاره به اینکه ۱۱۴۵ مورد قطعی برق داشتیم که از این تعداد برق ۱۰۲۶ مورد وصل شده است ادامه داد: به دلیل خطر برق گرفتگی ممکن است قطعی برق در برخی از مناطق داشته باشیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در استان لرستان ۷۹۶ روستا با قطعی آب مواجه بود که آب ۷۸۱ مورد آنها وصل شده است و تنها ۱۵ مورد باقی مانده خاطرنشان کرد: از ۷۲۸ راه مواصلاتی ۶۲۳ مورد نیز وصل شده است .

وی با اشاره به اینکه تیم های ارزیاب پس از وقوع سیلاب بلافاصله به محل اعزام شدند گفت: در ارزیابی های اولیه ممکن است آمار کم و زیاد باشد لذا جاهایی که قطعیت داشته کار را دنبال می‌کنیم و در مناطقی که نیاز به ارزیابی مجدد دارد این کار بار دیگر صورت می‌گیرد تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.

سعیدی با اشاره به اینکه ۱۲۶۸ واحد باید احداث شود و ۶۵۲۶ واحد تجاری نیز باید مورد بازسازی قرار گیرند گفت: کارگروه بیمه تشکیل شده و محوریت با هماهنگی بیمه مرکزی است، به طوری که ۲۸ هزار پرونده خسارت نزد شرکت‌های بیمه تشکیل شده است که ۱۰ هزار پرونده مربوط به استان گلستان و ۱۵۰۰ مورد مربوط به استان مازندران است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ادامه برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه اولویت اول ما حفظ جان شهروندان است گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم تا اقدامات احتیاطی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه رودخانه دز و کرخه به هم پیوسته‌اند و از بستر رودخانه خارج شده‌اند افزود: به طوری که در دو طرف جاده اهواز و اندیمشک به سمت اهواز سرازیر شده است؛ لذا ما باید اقدامات احتیاطی را  انجام دهیم و تا جایی که امکان دارد این روان آبها را به سمت کارون و تالاب هورالعظیم مدیریت کنیم اما پهنه گسترده است.

وی با اشاره به اینکه مناطقی که در معرض آسیب هستند را اعلام کرده‌ایم تا زنان، خردسالان و سالمندان برای موارد احتیاط اقدام به تخلیه روستاهای خود کنند گفت: اما به جوانان و مردان برای تقویت و استحکام سیل‌بندها نیاز داریم لذا باید از آب گرفتگی این مناطق جلوگیری کنیم. حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر جمعیت در مناطق در معرض آسیب زندگی می کنند که باید به هشدارهای ما توجه لازم را داشته باشند.

شریعتی با اشاره به اینکه جمعیت کل اهواز یک میلیون و دویست هزار نفر است ادامه داد: مسیر جریان رودخانه ها در حال کنترل بود، آنچه تهدید می‌کرد سرریز شدن کارون بود به طوری که با زدن سیل بند ها توانستیم جلوی سرریز شدن آب را بگیریم. شب گذشته ۳۲۵۷ مترمکعب بر ثانیه دبی آب را کنترل کردیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه میزان جریان آب در کارون افزایش یافته است گفت: مدیرعامل آب و فاضلاب استان پمپ های آب را خریداری کرده است تا به بتوانیم مشکل فاضلاب را برطرف کنیم لذا انشاالله تا فردا شرایط بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مناطق عین دو، گلدشت، سادات، سیاهی و کوی سلیم آباد در معرض آسیب هستند و در تلاشیم زنان، سالمندان و کودکان را از این مناطق خارج کنیم که حدود 70 هزار نفر هستند گفت: به منطقه کیانشهر نیز اعلام آمادگی کرده ایم اما تاکنون وضع این منطقه جدی نشده است.

وی اضافه کرد: دلیل به هم پیوستگی آب رودخانه‌های دز و کرخه ظرفیت انتقال آب این دو رودخانه است، رودخانه دز هزار و ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه و رودخانه کرخه هزار متر مکعب در ثانیه ظرفیت آب را دارند، اما در مقطعی خروجی سد دز سه هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه و سد کرخه دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه بود و این موجب شد که آب از رودخانه‌ها سرریز شود.

شریعتی تصریح کرد: به دلیل افزایش آب کارون شبکه فاضلاب کشش تخلیه ندارد، اما با نصب تعداد زیادی پمپ که از مناطق مختلف کشور به اهواز ارسال شده است، در ۲۰ روز گذشته ۱۰ میلیارد متر مکعب آب وارد استان خوزستان شده است، اما این آب را مدیریت کرده ایم و برای بارندگی‌های جدید نیز برنامه ریزی داریم.

وی گفت: البته پر شدن سد‌های استان و آبگرفتگی برخی مناطق دست ما را برای برخی برنامه ریزی‌ها بسته است، اکنون ورودی اهواز از اندیمشک دچار آبگرفتگی است و فقط یک باند جاده باز است.

سعید جعفری مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه قرارگاه مرکزی این بنیاد در استان خوزستان در اهواز قرار دارد و ۱۵ قرارگاه دیگر ۱۸ منطقه خوزستان را پوشش عملیاتی می‌دهند گفت: با ایجاد این قرارگاه‌های جهادی به مناطق سیل زده کمک رسانی می‌شود و اکنون حدود ۵۰­ گروه جهادی با ظرفیت ۵۰۰ نفر و ۲۱۰ دستگاه انواع ماشین آلات در حال امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان هستند.

وی افزود: تاکنون ۱۱۰ هزار بطری آب، ۱۱۰ هزار کنسرو غذا، یک تن خرما، و روزانه ۱۸ هزار غذای گرم در استان خوزستان توزیع شده است، ۱۴۰ هزار واحد روستایی­ استان خوزستان با کمک بنیاد برکت تحت پوشش بیمه هستند که تا سقف ۲۰ میلیون تومان براساس ارزیابی‌ها به آن‌ها خسارات داده می‌شود، پس از فرو نشستن سیل ۹ هزار طرح اشتغالزایی برای استان‌های سیل زده کشور داریم.

سید موسی خادمی استاندار لرستان در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد شهر پلدختر ­پاکسازی شده است گفت: راه ارتباطی ۲۰۰ روستا هنوز قطع است و کمک رسانی از طریق هوایی انجام می‌شود، با همه توان و تلاش‌های دستگاه‌های گوناگون امیدواریم تا شنبه مشکلات شهر پلدختر حل شود.

میرمحمد غراوی سرپرست استاندار گلستان ­ در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه از بارش­‌های آینده نگرانی نداریم و ظرفیت تخلیه ۱۰۰ میلی متر بارندگی را ایجاد کرده ایم گفت: اگر در شرق استان سیلاب روی دهد دو تا سه روز زمان می‌برد که این سیلاب به آق قلا و گمیشان برسد و در این زمان می‌توانیم مشکل را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در گمیشان آب فرو نشسته و با همکاری سپاه و ارتش و شهرداری تهران آب از این شهر خارج شده است عنوان کرد: واحد‌هایی که بر اثر سیلاب دیگر امکان زندگی در آن‌ها وجود ندارد تخریب و واحد‌های جدیدی به جای آن‌ها ساخته می‌شود.

غراوی افزود: از غروب چهارشنبه پمپ‌های آب را از مناطق باقی مانده شهر آق قلا خارج می‌کنند و کانال ضلع شرقی این شهر نیز سیلاب را منحرف کرده است، مدارس در مناطق سیل زده استان گلستان از شنبه بازگشایی می‌شود.

وی افزود: ۲۳ مدرسه در اختیار نیرو‌های امداد رسان بود که تعداد زیادی از آن‌ها تخلیه شده اند و چند مدرسه‌ای که باقی مانده اند مدارس دیگر با دو شیفته شدن کمبود آن‌ها را جبران می‌کند.

سعیدی با اشاره به اینکه ۲۳۵ شهر و ۴ هزار و ۳۵ روستا تحت تاثیر بارش‌های اخیر کشور بودند که در استان لرستان ۴۲ روستا، در استان گلستان ۱۹ روستان و در استان خوزستان ۲۴۰ روستان تخلیه و بیش از ۱۶۰ هزار نفر اسکان اضطراری داده شده اند اضافه کرد: سه هزار و ۵۳۴ نفر نیز به وسیله نیرو‌های امدادی به مناطق امن انتقال یافته اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بیشترین تعداد اسکان اضطراری مربوط به استان خوزستان شامل ۱۰۳ هزار نفر است که در ۵۶ ارودگاه ساکن شده اند افزود: ­سیلاب‌های اخیر کشور­ جان ۷۰ نفر را گرفت که از این تعداد هشت نفر بر اثر رانش زمین و سقوط سنگ، شش نفر از گروه‌های امدادرسانی، ­ ۴۷ نفر غرق در سیلاب، سه نفر براثر برق گرفتگی و شش نفر در سقوط آوار جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: هشدار و پیش بینی سازمان هواشناسی به سرعت به آگاهی مسئولان استان می‌رسد و اگر در منطقه‌ای پنج درصد احتمال خطر وجود داشته باشد دستور تخلیه آن منطقه صادر می‌شود، تنها مرجع اطلاع رسانی رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی هستند.

انتهای پیام/