۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
گفتگو خزر 24 با رئیس نظام مهندسی شهرستان آمل فرقی بین اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی و بقیه مهندسین برای دریافت پروژه های کلان شهری نیست برخی مهندسین سهمیه خود را به یکدیگر میدهند

رضا سلیمانی رئیس هیئت مدیره نظام مهندسی شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار خزر24 گفت : شهرستان آمل حدودا دارای چهار هزار مهندس می باشد که بیشترین آن ها مربوط به رشته عمران است وی درادامه بیان کرد: هزینه هایی که توسط سازمان دریافت میشود حدودا یک سوم هزینه قانونی است. مهندسین شهرداری نفوذ بیشتری دارند و راحتر کار را پیش میبرند.

فرقی بین اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی و بقیه  مهندسین برای دریافت پروژه های کلان شهری نیست

گفتگو اختصاصی خزر24 با رئیس هیئت مدیره نظام مهندسی شهرآمل

سازمان نظام مهندسی، نهادی که وظیفه نظارت بر ساخت و سازهای شهرداری را دارد و مهندسینی که صلاحیت دارند را، برای نظارت و طراحی نقشه ساختمان هایی که می خواهند پروانه ساختمانی دریافت کنند به شهرداری معرفی می کند. البته یکی از وظایف مهم این نهاد نظارت بر عملکرد مهندسین و کارفرمایان نیز می باشد.

در ابتدای گفتگو با رضا سلیمانی رئیس هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان شهرستان آمل آماری تقریبی از تعداد مهندسین خواستیم که تخمین بین 3900 الی چهارهزار نفر را اعلام کردند.

رضا سلیمانی درباره تعداد بیشترین مهندس حاضر در این شهر تا کمترین آن بر اساس رشته مهندسی اعلام کرد: بیشترین مهندسین ما در رشته عمران هستند بعد از آن به ترتیب معماری، مکانیک، برق، نقشه بردار، شهرساز و ترافیک می باشند.

وی در ادامه درباره سرنوشت مبالغی که نظام مهندسی از کارفرمایان نیز دریافت میکند گفت:با توجه به اینکه ما دفتر نمایندگی نظام مهندسی استان هستیم تمامی مبالغ دریافتی ما با توجه به مصوبه مجمع عمومی نظام مهندسی استان می باشد که اعلام می کنند مبلغ دریافتی به چه گونه ای باشد و حساب واریزی نیز مربوط به نظام مهندسی استان است و کلیه مبالغ نیز به حساب استان واریز میشود. تمامی مبالغ برگشتی نیز بر اساس ردیف بودجه ای که در مجمع تایید میشود به حساب شهرستان واریز می گردد. با توجه به اینکه هزینه های سازمان در استان بسیار بالاست و در حال حاضر در خیلی از شهرستان های مازندران نمایندگی ها مستاجر می باشند تمامی مبالغ دریافتی بر اساس سرفصل های تایین شده در درون سازمان هزینه میشود.

رئیس نظام مهندسی آمل اکثر هزینه های سازمان را مربوط به بخش کنترل و کیفیت می دانست که بخش مهم سازمان است البته به این موضوع نیز اشاره کرد که اکثر این هزینه ها صرف رفت و آمد مهندسین میشود و مبلغ دریافتی کارشناسان بسیار اندک است وفقط علاقه به این امر باعث حضور مهندسین در این بخش می باشد.

درباره گله کارفرمایان از هزینه بالای سازمان نسبت به خدمات نیز گفتیم که رضا سلیمانی توضیح داد: مبالغ اعلام شدهتوسط شورای مرکزی کشور تایین و تایید می شود، چیزی که شورای مرکزی به ما اعلام کرده این است که قیمت خدمات مهندسی باید ده درصد از قیمت تمام شده باشد با وجود اینکه ما تقریبا یک سوم این قیمت را دریافت می کنیم.

رئیس نظام مهندسی شهرستان آمل درباره عدم حضور برخی از مهندسین ناظر بر سر ساختمان نیز گفت: برخی از کارفرمایان برای اینکه آزادانه کار کنند به مهندسین ناظر در انجام مراحل کار اطلاع نمیدهند، با توجه به اینکه انتخاب مهندسین ناظر به عهده خود کارفرما می باشد همین امر می تواند تعامل و پیگیری را آسان تر سازد اما اگر هم همچین اتفاقی نیوفتاد و مهندسی برای نظارت حضور نیافت کارفرما می تواند با نظارت به سازمان ما را مطلع سازد تا ما با مهندس خاطی برخورد کنیم.

رضا سلیمانی درباره فروش سهمیه مهندسین به یکدیگر و فروش مهر نظام مهندسی گفت: مواردی داشتیم که مهندسین در آمل حضور نداشتن و بعد از اطلاع از این امر فایل نظام مهندسی آنها را بستیم اما شاید بشه گفت مهندسین سهمیه خودشون رو به دیگر مهندسین می سپارن و حساب و کتابشون رو با اون مهندس انجام میدهند.

از رئیس نظام مهندسی درباره ضعف آسانسور سازمان هم پرسیدیم که در این مورد توضیح دادند: بعد از اینکه سازمان ساختمان مورد نظر خریداری کرد به دلیل رفت و آمد های زیاد و ضعف موتوری آسانسور، موتور آسانسور رو عوض کردیم و با توجه به اینکه کابین داخل آسانسور بسیار معمولی بود و در شان سازمان ما نبود و امکان تعوض وجود نداشت مجبور شدیم تا در همون کابین طرح جدید نصب کنیم که خود این امر باعث سنگینی آسانسور شده و اگه ظرفیت از سه نفر بیشتر باشد متاسفانه آسانسور جوابگو نخواهد بود.

در پایان گفتگو سوالی درباره حرف و حدیث هایی که این روزها درباره هیئت مدیره سازمان زده میشود مبنی بر اینکه پروژه های بزرگ شهری به دفتر این افراد میرود پرسیدیم که رئیس هیئت مدیره در جواب گفت: فایده این امر چیست، نقشه ها بعد از اینکه از شهرداری خروجی گرفته اند به اینجا می آید و اگر قرار باشد با کسی قرار داد ببندند باید با مهندسین شهرداری باشد چون تمامی نقشه ها و تخلف ها در اون اداره بررسی و رفع میشود در سازمان ما همه چی طبق روال انجام میگیرد و نیازی به کمک کسی نیست.

خبرنگار: امیررضا باقری