۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۰
مصاحبه اختصاصی با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل

مصاحبه اختصاصی با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خزر24/
خبرنگار سایت خزر 24 به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل رفته و گفتگوی را با وی داشته است.
علی اصغر اسماعیل زاده در مورد اقدامات این اداره در خصوص اراضی ملی در لاریجان بیان کرد:
بر اساس مستند تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت بهره برداری،اگر تصرفات آن مناطق به روز باشه و زمانش کمتر از سه ماه ثبت شده باشد همکاران مستقر واحد حفاظت و منابع طبیعی و آبخیزداری در لاریجان موظف هستند بر اساس این ماده،ادوات و آلات جرم را به همراه تشکلات آن اعم از سیم طوری،سیم خاردار،سنگ چین و... به حالت سابق برگردانند. اگر تصرفاتی که در آنجا انجام شده قدمت داشته باشد بر اساس قانون تنظیم پرونده تخلف تشکیل می شود و به مرجع قضایی آن بخش ارجاع داده می شود.
وی درخصوص مراحل ساماندهی معادن شن و ماسه اظهار کرد:
بر اساس سوابق و مستندات قانونی سازمان صنایع و معادن،هر واحد معدنی مکلف است با یک فاصله مقولی با واحد معدنی در اطراف خود حداقل فاصله را رعایت کند. 
بر اساس نوع ماده معدنی و نوع کارها از سوی سازمان مجوزی برای معدن داران صادر شده است ،
ما در اقداماتی اراضی را از طرف نامه اداره کل تقدیم به معدن داران محترم کردیم،و عملا اگر بخواهیم 10 الی 15 واحد معدنی را در پنج‌هکتار متمرکز کنیم تا در کنار هم فعالیت کنند، به زعم من و با تجربیات که در این عرصه دارم انجام این کار غیر ممکن خواهد بود.
وی بهترین شکل مراحل ساماندهی را انجام رعایت فاصله و رعایت ضوابط سایر دستگاه ها از جمله محیط زیست،آب منطقه ای،میراث فرهنگی و سایر دستگاه های مرتبط فرا خواند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل در مورد درخواست شهرداری برای ساماندهی سگ ها بلا صاحب افزود:
متاسفانه طی یک فعالیت غیر اصولی از ناحیه شهرداری،قسمتی از پارک جنگلی هلومسر را به مساحت 2000 متر در زوم تفرجگاهی ما بدون اطلاع به اداره،آن مساحت را محصور کردند و چند قلاده سگ در آن عرصه محصور شده رها سازی شد که با این کار مورد اعتراض اهالی هلومسر،شهروندان و گردشگران و مسافران و مسئول واحد منابع طبیعی امام زاده عبدالله(ع)شدند.
در این اقدام طی رایزنی های که با اداره کل و شهرداری صورت گرفت 
ما این واحد را بر چیدیم و آنها چند قلاده سگ را به جای دیگر منتقل کردند.
اسماعیل زاده در این باره ادامه داد:
اگر شهرداری عرصه ای مستعد و مناسبی را در اراضی ملی ما به شرط اینکه در داخل طرف های جنگلداری ما نباشد درخواست کند،
ما از این در خواست،استقبال خواهیم کرد.
این مقام مسئول در زمینه احداث سد تصریح کرد:
این احداث یک طرح ملی است و مصوبه و منابع تامین اعتبار خودش را دارد،ما حداکثر همکاری را با شرکت سپاه سد و وزرات نیرو داشتیم و پیشنهاداتی از ناحیه اداره کل به این اشخاص دادیم عملا ما مطابق نقشه های روقومی شده که شرکت سپاه سد و مدیریت آب منطقه ای از ناحیه اداره کل به ما ارجاع دادند ما طبق مستندات آن نقشه،عرصه ای را در اختیارشان قرار دادیم که شامل پشت سد و حوضچه سد می شود‌،مطابق آن برای برداشت مواد معدنی هم توسط آن مواد،دیواره سد و تاج آن را احداث بکنند،از طریق سازمان صنایع و معادن و اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان آمل و سازمان مدیریت آب منطقه ای درخواست های را ارسال کردند،مجوز ماده معدنی برداشتی که در بستر و حریم رودخانه قرار داد از طریق امور آب و منطقه ای صادر شده است.
وی در پایان از حداقل تخریب جنگل های هیرکانی خاطر نشان کرد:
از لحاظ جاده جایگزین هم ما دو تا رمپ ورود و خروج را از قبل داشتیم این رمپ ها برای راه های دسترسی روستای های همجوار بود،مطابق کروکی و نقشه ای که از طریق اداره منابع طبیعی به ما ابلاغ شد ما مسیری را بالا دست سد با رعایت کمترین تخریب جنگلی های هیرکانی و بخصوص توصیه ما احداث تونل بود که حداقل به صورت زیر زمینه ای باشد که ما بتوانیم خاک های تحت الارضی مان و درخت های جنگل هیرکانی را حداقل تخریبی را داشته باشیم.

خبر و تنظیم:مهدی محمودی

برگزیده