۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲
نوروز متفاوت ۹۹

نوروز متفاوت ۹۹

ز جنبش های اجتماعی تا نافرمانی های اجتماعی

بهار بهار چه اسم آشنایی
صدات میاد اما خودت کجایی

سال ۹۹ هم از راه رسید و مانند آغاز سال ۹۸ روزهای شادی نیست‌.سال ۹۸ با سیل و خرابی شروع شد و سال ۹۹ با بحرانی جدی تر و اپیدمی جهانی ویروس کرونا آغاز شد.

اما این بار تفاوتهای جدی تری وجود دارد و آن هم خانه نشینی ، اپیدمی بیماری ، فاصله بین مردم و روزهای خیلی بد اقتصادی است که اینبار حتی در شب عید هم التیام پیدا نکرد.

سال ۹۸ با سیل شروع شد و با اتفاقات ناخوشایند سیاسی و اقتصادی تلخ تر شد.حتی ورزش هم روزهای خوبی پشت سر نگذاشت تا حداقل چیزهایی که میتوانست نشاط اجتماعی ایجاد کند نیز منفعل شود.از حذف #عادلفردوسیپور تا رفتن #برانکو ، #استراماچونی و بلاتکلیفی تیم ملی...

اما در این بین نقش پر رنگ‌جنبش های اجتماعی در مواقع بحرانی بسیار خودنمایی کرد.جریانات مردمی که هر بار در مواقع بحرانی ثابت کرد می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد که از سیل ۹۸ تا کرونای ۹۹ این قضیه به وفور اثبات شد.

از جنبه دیگر هم #نافرمانی یا #لجبازی های اجتماعی نیز کم نبود.از #خانهنماندن و #سفرکردن ها گرفته تا منفی بافی و بدبینی و سلفی با غم و غصه که تاریکی ها را در کشور بیشتر نمایان می کند.
انگار اگر خانه بمانیم سودش تو جیب مسئولین خواهد رفت و این آغاز یک تراژدی است که پارادوکس ها اقتدار ما را کم خواهد کرد.

با تمام این خوبی ها و بدی ها سال ۹۹ بسیار متفاوت از راه رسید و این بار بجای دید و بازدید و مهمانی با خانه نشستن باید ابراز ارادت کنیم.
اگر واقعا سال را با بحران بیشتر نمیخواهیم آغاز کنیم باید در خانه بمانیم وگرنه با بی توجهی به این ویروس یک بی احترامی و بداخلاقی را دامن زده ایم.

نام و عدد سال فقط یک سنت است و  شیر و پلنگ و....قرار نیست کاری برای ما انجام بدهند و ما باید تغییر را در رفتارمان حس کنیم.
از فردا در سال جدید بهتر رانندگی کنیم، در سال جدید سعی کنیم بیشتر به یکدیگر محبت کنیم ، در این روزهای کرونایی دیدیم که با تجملات کمتر هم می شود زندگی کرد پس این را هم نهادینه کنیم.
بیشتر بخندیم و شاد باشیم و بیشتر همدیگر راببخشیم و کینه را حذف کنیم.

خواهیم دید که لذت بردن تز زندگی چندان کار سختی نیست.حتی اگر بهار امسال رنگ و بوی بهاری کمتری داشته باشد و به قول ترانه معروف که توسط #تورجشعبانخانی و #ناصرعبداللهی سالها پیش اجرا شد؛
بهار بهار چه اسم آشنایی 
صدات میاد اما خودت کجایی

#احسانمحمدیپور
@khazar24