۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
جواد روان بد دبیرخانه کشاورز آمل گفت: هزینه های تولید کشاورزی رشد یکصد درصدی داشته ولی ما کاهش قیمت را در بازار داریم دولت نباید از جیب کشاورز سوبسید به مصرف کننده بدهد

جواد روان بد دبیرخانه کشاورز آمل گفت: دانشگاه باید درآمد زا باشد از نظر مالی خود کفا باشد بجای آموزش محور بودن و صدور مدرک می بایست پژوهش های کاربردی و توسعه تکنولوژی را مدنظر قرار دهند وی در ادامه گفتگو گفت :ساختارهای تولید کشاورزی ناکارآمد است کوچک بودن اراضی کشاورزی (قانون ارث)،غیر رقابتی بودن تولید و غیر تجاری بودن مجموعه مشکلاتی است که باید توسط حاکمیت،دولت حل گردد

هزینه های تولید کشاورزی رشد یکصد درصدی داشته  ولی ما کاهش قیمت را در بازار داریم

جواد روان بد دبیر خانه کشاورز آمل در مصاحبه با خبرنگار خزر 24 درباره هزینه ها و قیمت برنج در سال جاری گفت: هزینه های تولید رشد یکصد درصدی داشته ولی ما کاهش قیمت را در بازار داریم. به اعتقاد بنده بازار دارای توان راهبری است ولی دولت فاقد توان راهبری می باشد موضوع گوشت قرمز یکصد هزار تومانی نمونه بارز این منطق می باشد و اگر دولت این سیاست‌ها  غیر کارشناسی را ادامه بدهد برنج سی و پنج هزار تومانی دور از انتظار نیست. 

وی درباره واردات برنج نیز توضیح داد: اگر قرار است نهاده های تولید با ارز نیمایی وارد شود واردات برنج نیز باید از ارز نیمایی باشد نه ارز ترجیحی. دولت نباید از جیب کشاورز سوبسید به مصرف کننده بدهد. دولت اجازه ندارد در شرایط کنونی تحریم  سوبسید به کشاورزان هند و پاکستان بدهد. شرایط کنونی تحریم را یک فرصت دید که ساختارهای اقتصاد تولید اصلاح گردد نه یک تهدید.

دبیرخانه کشاورز آمل به سوال ما درباره مشکلات بخش تولید و غیر اقتصادی بودن این امر پاسخ داد: این مسئله در چند بخش باید تحلیل و بررسی شود:

اول دانشگاه که وظیفه اصلی تربیت کارشناس است متاسفانه توانایی  تربیت نیروی کارآمد،متخصص ،کارافرین و با انگیزه را ندارد .

دانشگاه باید ذهن را باز کند در حالی که دانشگاه ما مغز را پر میکند . در استان مازندران که قطب کشاورزی است دارای دانشگاه کشاورزی نیز است و از بودجه دولتی استفاده می کنند فاقد کارایی و اثربخشی موثر در کشاورزی است. خروجی دانشگاه یکسری مقالات است که اغلب نیاز کشورهای دیگر را برطرف می‌کند.

دانشگاه باید جامعه محور باشد و بتواند مسایل مناطق خودش را حل کند

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید دارای مهارت و دانش باشند نه اطلاعات علمی غیر کاربردی

وی درباره راه حل این امر گفت: دانشگاه باید درآمد زا باشد از نظر مالی خود کفا باشد

بجای آموزش محور بودن و صدور مدرک می بایست پژوهش های کاربردی و توسعه تکنولوژی را مدنظر قرار دهند ‌. 

اقتصاد دانش‌بنیان و تولید مبتنی بر دانایی  دو مقوله اساسی برای دانشگاه است تا بتواند در جامعه تأثیر گذاری داشته باشد و نقش خود را ایفا کند

وی ادامه داد: مدیر راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه نقش وزارت جهاد کشاورزی را مهم  ارزیابی کردکه با مداخله در سیستم تولید و بازار وظیفه اصلی خود که سیاست گذاری است را به درستی انجام نمی‌دهد.

وی در پایان این گفتگو گفت: ساختارهای تولید کشاورزی ناکارآمد است کوچک بودن اراضی کشاورزی (قانون ارث),غیر رقابتی بودن تولید و غیر تجاری بودن  مجموعه مشکلاتی است که باید توسط حاکمیت،دولت حل گردد .