۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱
رئیس بهزیستی گفت: حضور مافیا در مسئله تکدی گران و کودکان کار / خیلی از تکدی گران اصلا آملی نیستند جمع آوری و ساماندهی تکدی گران وظیفه شهرداری است

کبری اسفندیاران رئیس بهزیستی آمل در مصاحبه با خبرنگار خزر 24 گفت: هر مشکل اجتماعی ممکن است از این افراد سربزند. برای مقابله با مافیا نیروی انتظامی بایدوارد بشود. ساماندهی و جمع آوری تکدی گران وظیفه شهرداری است و بهزیستی نظارت این امر را برعهده دارد. آمل نیاز فوری به گرمخانه دارد.

حضور مافیا در مسئله تکدی گران و کودکان کار / خیلی از تکدی گران اصلا آملی نیستند

یکی از مشکلات اجتماعی که این روزها گریبان گیر ما هم شده حضور متکدیان و کودکان کار در نقاط مختلف شهر است که تعداد زیاد آنها حال بیش از پیش به چشم می آید وقتی در مرکز شهر راه میروی کودکانی را می بینید که با فروش فال و کتاب داستان و ... مشغول هستند.

و سری دیگر نیز پشت چراغ قرمز یا مکان های پر ترافیک درخواست پول می کنند، این اتفاق جدا از اینکه چهره شهر را زشت می کند، مردم و مارا به فکر فرو میبرد که چه مافیایی پشت این ماجرا است و چرا کسی جلو این امر را نمی گیرد.

برای یافتن سوالات خود سری به اداره بهزیستی شهرستان آمل زدیم و با کبری اسفندیاران رئیس این اداره به گفتگو نشستیم

در شروع گفتگو خواستیم که آماری از تعداد متکدیان و کودکان کار داشته باشیم که رئیس اداره به دلیل متشنج شدن فضا از ارائه آمار خودداری کرد و در این باره توضیح داد: آمار ما هم به دلیل اینکه یک سری از متکدیان بصورت فصلی در این شهر حضور پیدا می کنند نسبی می باشد و نمی توان آمار دقیقی ارائه کرد وی در ادامه توضیح داد: وقتی از این افراد درباره حضور خود در این شهر صحبت میشود میگویند که آمل شهری توریستی است و مردم آمل از نظر مالی وضعیت خوبی دارند و نسبت به شهر های دیگر دل رحم ترند.

کبری اسفندیاران درباره تفاوت متکدی و کودکان کار نیز توضیح داد و گفت این افراد را نباید در یک دسته قرار دهیم متکدیان افرادی هستند که از مردم درخواست پول می کنند اما کودکان کار به دلیل مشکلات مالی خانواده مجبورند با فروش فال و... کمکی برای خانواده خود باشند و از این راه درآمدی کسب کنند. شاید کار این دو گروه شبیه به هم باشد اما ماهیت کار فرق می کند.

رئیس بهزیستی درباره افتتاح مرکز آموزشی کودک کار و خانواده در اواخر سال گذشته نیز خبر داد و گفت: کودکانی که مجبور به انجام کار هستند و سرپرست درستی ندارند می توانند از صبح تا ساعت دو بعدازظهر در این مرکز حضور پیدا کنند و دو وعده غذایی گرم دریافت کنند و در مرکزی که فضایی شبیه به خانه برایشان تدارک دیده شده استفاده کنند. وی در ادامه بیان کرد: حذف کودکان کار امکان پذیر نیست چون به سرمایه و امکانات بسیاری نیازمند است. و وقتی ما شهر های دیگری را مثال زدیم که این مشکل را برطرف کردند گفت: در این شهرها خیرین کارخانه هایی را ساختند و پدران و مادران را مشغول کار کردند و هیچ شهروندی در این شهر ها به متکدیان کمک نکردند و این افراد مجبور میشدند که مشغول کار شوند. وی در ادامه بیان کرد: وقتی می توان با تکدیگری مبلغ قابل توجه ای را بدون انجام کارسختی جمع کرد مشخصا افراد در کارخانه ها مشغول بکار نمیشوند و ما اگر دنبال شهری بدون متکدی هستیم اداره کار باید این افراد را مشغول بکار کند و مردم هم کمکی به متکدیان نکنند و همه ادارات باید در کنار هم در این امر مشارکت کنند.

کبری اسفندیاران در جواب به این سوال که وظیفه ساماندهی متکدیان بر عهده کدام ارگان می باشد گفت: شرح وظایف اداراتی چون بهزیستی، کمیته امداد، اداره کار، نیروی انتظامی و ... در این مورد بیان شده است اما در تمام دنیا شهرداری وظیفه ساماندهی و جمع آوری متکدیان را برعهده دارد. وی افزود: شهرداری می تواند این موضوع را خود پیگیری کند و یا این امر را به پیمانکار واگذار نماید. 

رئیس بهزیستی در پاسخ به اینکه برخی از این افراد شناسنامه ندارند و احتمال حمل مواد مخدر و خلاف های دیگر و همچنین تجاوز نیز وجود دارد گفت: کسانی که خود یک آسیب اجتماعی هستند هر آسیب اجتماعی دیگری نیز از آنها ممکن است و نمی توان منکر آن شد. همچنن در ادامه درباره وظیفه بهزیستی در اینباره توضیح داد: بهزیستی وظیفه نظارت بر عملکرد پیمانکاری را دارد که از طرف شهرداری مامور به جمع آوری و ساماندهی این افراد میشود.

در ادامه گفتگو درباره بحث چالش برانگیز وجود مافیا در تکدیگری هم سوال کردیم که با تایید این اتفاق از رئیس بهزیستی مواجه شدیم و درباره پیگیری این اتفاق بیان کردند: شناسایی و مقابله با این تیم های مافیاشکل وظیفه نیروی انتظامی است و این امر باید توسط کارگروهی که جلسات آن در فرمانداری برگزار میشود پیگیری گردد و ما نمی توانیم در کار دادستانی و نیروی انتظامی دخالت کنیم.

کبری اسفندیاران درباره اورژانس اجتماعی تاکید کرد و لازم دانست که مردم بیشتر درباره این امر اطلاع داشته باشند و گفت: این تیم برای مقابله با آسیب های اجتماعی تشکیل شده است و در صورتی که مشکل اجتماعی از قبیل کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی و... از طریق تماس تلفنی 123 به ما اعلام گردد سریعا برای رفع مشکل در محل حاضر خواهیم شد و از مردم نیز خواهشمندیم درصورت برخورد با همچین موضوعاتی با این شماره تماس بگیرند. 

رئیس بهزیستی از الزامی بودن مکانی به نام گرمخانه در شهر گفت و بیان کرد: خیلی از این کودکان کار کارتن خواب هستند و خیلی های دیگر نیز با توجه به مشکلی که در خانواده دارند محلی برای اسکان در شب ندارند حضور گرمخانه باعث میشود تا این افراد درشب محیطی گرم داشته و از آسیب های اجتماعی شبانه به دور باشند و همچنین راحتر بتوان آنها را ساماندهی کرد.

زمان زیادی از قول سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرستان آمل مبنی بر ساخت گرمخانه میگذرد حال باید ببینیم این امر کی عملی خواهد شد

با توجه به اظهارات کبری اسفندیاران رئیس بهزیستی شهرستان آمل سازمان های مختلفی در این امر باید مشارکت کنند و هنوز هم ابهامات زیادی در مورد این گزارش وجود دارد که بزودی به ادارات دیگر نیز سر خواهیم زد و با آنها نیز گفتگو می کنیم.

امیررضا باقری / سردبیر پایگاه خبری خزر24