۱۵:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
رونمایی از تمبر ملی آرش کمانگیر در آمل با حضور سالار عقیلی

همزمان با گرامیداشت جشن تیرگان، از تمبر ملی و یادبود آرش کمانگیر در شهرستان آمل رونمایی شد.

رونمایی از تمبر ملی آرش کمانگیر در آمل با حضور سالار عقیلی

این جشن با حضور بیش از دوهزار نفری شهروندان آملی درگرامیداشت جشن تیرگان یکی از آئین‌های قدیمی و اساطیری ایران، وجشن آغاز دهه کرامت از سوی شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری آمل برگزار شد.

جشن تیرگان در گرامی داشت " تیشتر " ستارهٔ باران آور در فرهنگ ایرانی است، بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد. آرش کمانگیر، شناسنامه اش آمل است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این آئین ضمن قدردانی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، سرپرست شهرداری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری آمل گفت: امشب مردم شریف آمل با عزم و اراده و به نمایندگی از شما تاریخی را ثبت دادند و این حرکت، کار بزرگ و حرکت بسیار زیبایی است.

عزت الله یوسفیان افزود: همه ما وظیفه داریم از این حرکت و در جهت آنچه که امشب ثبت شد، چیزی که تاریخ در سینه خودش آن را ثبت کرده بود و امشب نیز به منصه‌ی ظهور آمد حمایت کنیم.

وی ادامه داد: از شورا و شهرداری که مسئول عمران و آبادی، زیباسازی فضای عمومی شهر و همچنین برنامه‌های فرهنگی و شادی بخش مردم هم هستند تقاضا و انتظار دارم که این گونه برنامه‌ها و آئین‌ها را در جهت شادابی جوانان و مردم با قوت ادامه دهند و یقیناً ما هم حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهرآمل از همه جهات پیشگام است و باید از این بعد هم رو به جلو باشد، اضافه کرد: این حرکت امشب حرکتی رو به جلو است، یقیناً در شهری که شادابی، شادی، عشق و علاقه، حسن نیت و قلب پاک و رئوف همراه با صدای شادی و شادمانی آن شهر نباشد امکان ترقی و پیشرفت نیست.

یوسفیان ملأ تاکید کرد: آرش کمانگیر به عنوان یک اسطوره، شناسنامه اش آمل است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد، همان طوری که در کشور برای همه امور، مراجع استعلام داریم در میان اساتید تاریخ نیز کسی تردید نکرده که نام آرش کمانگیر با آمل عجین است و امکان جدا شدن این دو کلمه از هم نیست.

آرش کمانگیر یک اسطوره ملی و زادگاهش کهن شهر آمل است

رئیس شورای اسلامی شهر آمل نیز در این آئین گفت: آمل شهر آماردها، اولین خاستگاه حکومت علویان، شهر حماسه سازان سال ۶۰، شهر چهره‌ها و مشاهیر بزرگ فرهنگی مانند ابوالعباس قصاب آملی، میرحیدر آملی و سراج الدین قمری آملی، شهر علم و فرهنگ و ایثار و شهر آرش کمانگیر است.

محمد محمدی ضمن قدردانی از حمایت نماینده مجلس، فرماندار ویژه شهرستان آمل، کلیه اعضای شورا و سرپرست شهرداری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و همکاران شهرداری و کلیه کسانی که زحمت کشدیدند تا این مراسم با شکوه و این اتفاق بزرگ شکل بگیرد افزود: هر فرهنگی در دنیا اسطوره دارد، اسطوره‌ها برگرفته از افسانه‌ها هستند، قطعاً آرش کمانگیر یک افسانه است، فردی که تبدیل به یک اسطوره شد.

وی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی آرش کمانگیر متعلق به هیچ شهری نیست بلکه آرش متعلق به یک ملت است، کسی که جان خودش را برای این کشور اهدا کرده و این یک اسطوره‌ای است که متعلق به یک ملت است.

رئیس شورای اسلامی شهر آمل همچنین در خصوص ایجاد حواشی که برخی از شهرها ادعا می‌کنند که آرش متعلق به ما است ابراز تأسف و تاکید کرد: آرش کمانگیر یک شخصیت اسطوره‌ای همانند رستم است، مگر ما می‌توانیم بگوئیم رستم متعلق به سیستان است بلکه رستم متعلق به فرهنگ ایرانی است و این اساتید به خاطر قدمت تاریخی ایران در فرهنگ ایران بسیار هستند مانند آرش کمانگیر که ما در فرهنگ ایرانی به عنوان سمبل ایثار از آن یاد می‌کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: معتقدم کسی که جانش را برای کشور می‌دهد و مرز بین ایران و توران را مشخص می‌کند یک افسانه‌ای است که تبدیل به یک اسطوره شد، اما همه اسطوره‌ها زادگاهی دارند از اینکه آرش یک اسطوره ملی است شکی در آن نیست ولی باید اعلام کنیم که زادگاه آرش کمانگیر شهر آمل بوده و خواهد ماند.
 

دراین آئین همچنین هنرمندان گروه‌های تئاتر قطعه‌ای از حماسه آفرینی‌های اسطوره‌های تاریخی، اسلامی وانقلابی به نمایش گذاشته شده بود، قطعه‌ای نقالی در وصف آرش کمانگیر و نیز موسیقی زنده وحماسی سالار عقیلی نیز اجرا شد.