۰۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بساط اجاره بستر رودخانه‌های فعال جمع شود/ اتمام حجت با مدیران آبی و شهرداران

دادستان مرکز مازندران با تاکید بر تخریب موانع موجود در حریم و بستر رودخانه‌ها و ضرورت لایروبی آنها گفت: حتی اگر خانه من هم در محل ممانعت آب است باید برداشته شود، دادستانی، نیروی انتظامی پای کار است و مدیران باید پیگیری کنند و موارد را گزارش دهند.

بساط اجاره بستر رودخانه‌های فعال جمع شود/ اتمام حجت با مدیران آبی و شهرداران

سیدیونس حسینی‌عالمی ظهر امروز در جلسه کارگروه استانی مدیریت سیلاب در آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: همه مسائل طبیعت باید تبدیل به نعمت و رحمت شود و سیل نباید خسارت و ضرر ایجاد کند، اما نتیجه عملکرد انسان‌ها باعث شده تا خسارت‌ها زیاد شود.

وی با بیان اینکه خسارت سیل مازندران یک‌هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: بعضی از سو عمل‌ها و کوتاهی‌ها در تصمیم و عمل نکردن به وظیفه‌ها باعث خسارت شد که باید با تصمیم‌گیری درست جلوی این خسارت‌ها را بگیریم تا آسیب‌های سیلاب را کاهش دهیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با اشاره به اینکه باید برای رفع موانع جریان آب در مسیر رودخانه ها اولویت‌بندی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اولین اولویت در مازندران مشخص کردن رودخانه‌های مهم در استان است، باید برای رفع موانع موجود در بستر فعال این رودخانه‌ها و آزادسازی بستر و حریم آن اقدامات جدی را انجام دهیم.

*ترک تشریفات در برداشتن موانع مخاطره‌آمیز در بستر رودخانه

این مسؤول، رودخانه‌های تالار، کاظم‌رود، بابلرود، تجن، هراز و نکارود را در استان از رودخانه‌های مهم دانست و افزود: این رودخانه‌ها که احتمال سیلاب و خسارت دارد در اولویت نخست و فوری قرار گیرد و موانع موجود بر سر این رودخانه‌ها برداشته شود.

حسینی‌عالمی در ادامه بیان کرد: درخت‌هایی که احتمال خطر دارند در بستر رودخانه‌ها برداشته شود و در این موارد تشریفات قانونی و مجوزها لحاظ نشود.

*بساط اجاره دادن بستر فعال رودخانه جمع شود

وی با بیان اینکه بارانی که آمد زیاد بود اما خسارت نباید به این مقدار باشد، تاکید کرد: بساط اجاره دادن بستر فعال رودخانه جمع شود، و در ارتباط با بستر رودخانه تبصره دو ماده چهار اعمال شود، اگر مقاومتی از سوی افراد شد با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگی صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران یادآور شد: برخی فعالیت‌ها در کوه‌ها و بستر رودخانه‌ها بلای جان منابع طبیعی و محیط زیست هستند که باید جلوی اینها گرفته شود، به معدن‌دارها و تجهیزدارهای متخلف به هیچ‌وجه اعتماد نکنید، این افراد غالبا پرونده دارند و نباید به آنها اعتماد کرد چون امتحان بدی پس داده‌اند. 

*هیچ دیواری نباید در بستر رودخانه‌ها وجود داشته باشد

وی با اعلام اینکه مسائل و موارد مطرح شده در این جلسه دستورات قضایی است و هیچ تعارفی ندارد، تاکید کرد: رودخانه‌های اولویت‌دار تعیین شود، گزارش را بفرستید و دادستان‌ها هم وظیفه دارند تا همکاری کنند، هیچ چیزی اعم از درخت، ساخت و ساز، دیوار نباید در بستر رودخانه‌ها از بالادست تا دریا وجود داشته باشد.

حسینی‌عالمی با تاکید بر تسریع در اقدامات ذکر شده، ادامه داد: منابع طبیعی برای برداشتن درخت‌هایی که در مسیر رودخانه بوده و خطر ایجاد می‌کند بدون بروکراسی اداری به دستور قضایی در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کند.

*ابلاغ ویژه به شهرداران

وی در ادامه به سخت‌گیری شهرداری‌ها در کمیسیون ماده 99 و 100 در ساخت‌و‌ساز نزدیک رودخانه ها تاکید و بیان کرد: ابلاغ ویژه برای تمام شهرداران داریم که همانطور که آب منطقه ای وظیفه دارد و باید حریم فعال را باز کند همه شهرداران هم باید بستر رودخانه را باز کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران ادامه داد: اولویت‌های بعدی حریم‌هایی باشد که نباید ساخت‌وساز در آنها صورت گیرد، باید برنامه‌ای برای رفع موانع در بستر رودخانه ارائه دهید. 

وی افزود: در حال حاضر مردم هم از لحاظ فرهنگی آمادگی فعالیت‌های این‌چنینی را دارند، این اقدامات باید انجام شود تا کسانی که خسارت را دیدند جدیت نظام و مدیران را در حل معضلات ببینند. 

*خانه دادستان هم اگر در مسیر رودخانه بود باید تخریب شود

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندان با تاکید بر رفع موانع جریان آب بیان کرد: هیچ حجتی برای هیچ مدیری در جهت رفع موانع انتقال آب در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود ندارد، حتی اگر خانه من هم در محل ممانعت آب است باید برداشته شود، دادستانی، نیروی انتظامی پای کار است و مدیران باید پیگیری کنند و موارد را گزارش دهند.

به گزارش فارس، کارگروه استانی مدیریت سیلاب در راستای اجرای برنامه کاهش آسیب‌های سیلاب و تعدیل عوامل مؤثر در سیل و آزادسازی بستر و حریم رودخانه با حضور اعضای این کارگروه در آب منطقه‌ای استان مازندران برگزار شد.